Tutustu Laatukeskuksen jäsenosioon

Kirjaudu jäsenosioon muokataksesi tietoja tai ostaaksesi verkkokaupasta jäsenhinnalla.

laatumedia

laatumedia

| 13.12.2021

Tetra Pak: ”Haluamme olla laadun terävimmässä kärjessä nyt ja tulevaisuudessa”

Maailman johtava elintarvikkeiden jalostus- ja pakkausratkaisuja tarjoava Tetra Pak panostaa laatuun muun muassa jatkuvan parantamisen World Class Manufacturing -metodologian ja kansainvälisten johtamisjärjestelmästandardien avulla. Innovatiivisten ja ympäristöystävällisten tuotteiden takana on systemaattinen laadun kehittäminen, johon ovat sitoutuneet kaikki yrityksen työntekijät aina johdosta tehtaisiin asti. 

Ruotsissa jo 1940-luvulla tarinansa aloittanut Tetra Pak on monille suomalaisille tuttu yritys. Yrityksen valmistamat kartonkiset juoma- ja elintarvikepakkaukset suojaavat monia tuttuja elintarvikkeita, kuten maitoja, jogurtteja ja mehuja. Kansainvälisellä yrityksellä on toimintaa 165 maassa ja se työllistää 25 000 työntekijää ympäri maailman. Suomessa Tetra Pakilla on yhteensä noin 80 työntekijää Helsingin toimipisteessä sekä Imatralla sijaitsevassa nestekartonkipakkauksia valmistavassa tuotantolaitoksessa.

Tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden ja toimittajien kanssa toimivan yrityksen keskiössä on vastuullisuus sekä laatu, jota kehitetään systemaattisesti. Tetra Pak liittyi tänä vuonna Laatuyhdistyksen jäseneksi tarkoituksenaan pysyä laadun kehittämisen kärjessä myös jatkossa. Yrityksen Imatran tehtaalla laatupäällikkönä toimiva Henri Honkanen näkee, että laadun korkea taso on yksi Suomen tärkeimmistä kilpailuvalteista.  

Tetra Pakilla laatua kehitetään systemaattisesti 

Tetra Pakilla jatkuva parantaminen ja kestävä liiketoiminta ovat tärkeitä teemoja. Toimintaa ja laadun jatkuvaa kehittämistä ohjaavat kansainväliset johtamisjärjestelmästandardit ja World Class Manufacturing, eli WCM-metodologia. Jatkuvan parantamisen metodologian päätavoitteena on parantaa laatua ja lisätä asiakastyytyväisyyttä muun muassa tehokkaiden analysointiprosessien sekä dataan perustuvan systemaattisen kehittämisen avulla.

”Laatumatkaamme ohjaa WCM-metodologia, joka toimii koko yrityksemme tiekarttana. Metodologian avulla toteutamme ’Suojaa kaikkea hyvää’ -lupaustamme, eli kehitämme toimintaamme ja tuotteitamme jatkuvasti kohti ”Zero Loss” tavoitetta”, Honkanen kertoo. 

Dataan pohjautuvan kehittämisen avulla vähennetään tuotannollista, taloudellista sekä ympäristöllistä hukkaa ja parannetaan samalla asiakastyytyväisyyttä. Jatkuvan parantamisen työkalujen hyödyntäminen vaatii sekä resursseja että sitoutumista. 

”Meillä kaikki ovat sitoutuneet metodologian noudattamiseen aina johdosta tehtaaseen asti. Viime aikoina olemme ottaneet harppauksia eteenpäin laadun saralla ja onnistuneet hyödyntämään WCM-metodologian työkaluja entistäkin tehokkaammin”, sanoo Honkanen. 

Tetra Pakilla laadun kehittämisen tavoitteet ovat korkealla. 

”Tavoitteenamme on ensimmäisenä suomalaisena toimijana saavuttaa Japanese Institute of Plant Maintenancen (JIPM) myöntämä kansainvälinen TPM Excellence Award. Tunnustus olisi hieno osoitus siitä, että olemme saavuttaneet korkean maturiteetin jatkuvan parantamisen työkalujen hyödyntämisessä”, Honkanen sanoo.  

Suomalaisen laadun tasoa pitää vaalia

Tetra Pak liittyi Laatuyhdistyksen jäseneksi alle vuosi sitten. Päätökseen vaikuttivat muun muassa Laatuyhdistyksen laaja verkosto ja hyvät koulutusmahdollisuudet.

”Laatuyhdistyksen jäsenyydellä haluamme korostaa sidosryhmillemme sitoutumistamme jatkuvaan parantamiseen sekä laadukkaaseen ja kestävään toimintaan. Kaksi tärkeää fokusaluetta strategiassamme on toimittaa tuoteturvallisuutta ja parasta laatua, sekä johtaa kestävän kehityksen muutosta. Nämä kunnianhimoiset tavoitteet vaativat uutta katsantokulmaa, huipputeknologiaa ja huipputoimintamalleja ja uskomme Laatuyhdistyksen tuomien mahdollisuuksien tukevan toimintaamme”, Honkanen sanoo.

Koko uransa laadun parissa tehneen Honkasen mukaan laatu on suomalaisissa yrityksissä korkealla tasolla. 

”Suomalaisen yritystoiminnan valttikortti maailmalla on tekemisen korkea taso. Kansainvälisillä markkinoilla emme pärjää hinnalla, vaan ennen kaikkea laadulla. Suomalaisen elinkeinoelämän tulee tulevaisuudessakin pitää huoli toiminnan jatkuvasta parantamisesta sekä laadukkaista tuotteista ja palveluista muun muassa innovaatioiden ja yritysten välisen yhteistyön kautta”, Honkanen kertoo.

Haluaisitko saada tukea yrityksesi pitkäjänteisen kilpailukyvyn parantamiseen?

Tutustu Laatukeskuksen jäsenetuihin ja liity nyt mukaan »