Tutustu Laatukeskuksen jäsenosioon

Kirjaudu jäsenosioon muokataksesi tietoja tai ostaaksesi verkkokaupasta jäsenhinnalla.

0207 791 470

Vaihdenumeroon soittaminen kiinteän puhelinverkon liittymistä maksaa 0,0835 €/puh + 0,0691 €/min.
Mikäli soitto tulee matkaviestinverkon liittymästä veloitus on 0,0835 €/puh + 0,1669 €/min.

laatumedia

laatumedia

| 8.6.

Missä he ovat nyt? Sodexo Oy - Suomen laatupalkinto 1999

Ensimmäinen Suomen laatupalkinto jaettiin jo vuonna 1991. Sen jälkeen tunnustuksen on saanut 44 erikokoista ja eri toimialoilla vaikuttavaa organisaatiota. Laatupalkinto ei kuitenkaan ole päätepiste, vaan yksi etappi organisaation jatkuvan parantamisen matkalla. Yhteistä kaikille palkituille on tavoitteellinen ja suunnitelmallinen toiminnan kehittäminen ja henkilöstön sitouttaminen yhteisiin päämääriin.

Voisi kai sanoa, että olen kutsumusammatissa, toteaa Sodexo Oy:n QHSE Manager Marja-Leena Holopainen. Opintojen jälkeen aloitin laadunvarmistajan operatiivisissa tehtävissä ja aika pian tiesin, että tämä on se kokonaisuus, jossa haluan jatkaa ja kehittyä. Ja sillä tiellä olen edelleen. Työssäni vastuualueelleni kuuluvat laatu-, työsuojelu- ja ympäristöjärjestelmät, vastuullisuusohjelman koordinointi sekä elintarviketurvallisuus. Suomessahan lähtöoletus on, että ruoka on turvallista ja laadukasta kuluttaa.

Suomen laatupalkinnosta on meillä jo kaksi vuosikymmentä. Aikaa on kulunut sen verran, että emme hyödynnä sitä aktiivisesti viestinnässämme. Saavutuksen merkitys ei kuitenkaan ole kadonnut minnekään. Kaikki hyvistä työn tuloksista saatu tunnustus on aina arvokasta.

Vuosien varrella yritys on muuttunut, mutta peruspäämärät ja arvot ovat edelleen samat kuin Pierre Bellonin perustaessa yrityksen - ja vahvistuneet vain entisestään. Totta kai painopisteet ovat vaihtuneet, mutta alkuperäinen unelma elää edelleen. Taustallammehan on vuonna 1966 perustettu ranskalainen perheyhtiö, jonka missiona on elämänlaatua parantavien palveluiden tuottaminen.  

Itse näen asian siten, että laatu on osa normaalia liiketoimintaa ja tekemistä. Sen pitää olla integroituna johtamisjärjestelmään. Puolueeton ulkoinen arviointi, jossa tarkastellaan yrityksen toimintaa ja määritetään kehityskohteita, on hyödyllistä kaikissa organisaatioissa toimialasta riippumatta. Sen avulla voidaan varmistaa, että yritys uudistuu ja pysyy ajan hermolla. Ulkoiset auditoinnit rytmittävät vuotta ja lisäksi meillä tehdään ympäri vuoden sisäisiä arviointeja ja auditointeja.

Quality of Life tarkoittaa meillä parempaa elämänlaatua sekä asiakkaille että työntekijöille. Se on sisällä kaikessa tekemisessä, sillä yksi arvoistamme on jatkuva kehittyminen.  Meillä on kansainvälinen Sodexo Ambassador -ohjelma, jonka tavoitteena on varmistaa, että kaikki työntekijämme ymmärtävät, miten voimme kukin omista lähtökohdistamme parantaa elämänlaatua.

Kansainvälisessä yrityksessä teemme paljon yhteistyötä myös pohjoismaisella tasolla ja kehitämme yhteisiä toimintamalleja. Suomessa olemme olleet sertifioituja jo pitkään ja vuonna 2018 saimme Pohjoismaiden toiminnoillemme laatu-, työterveys ja -turvallisuus sekä ympäristösertifikaatit. Pohjoismaiden yhteinen kolmen johtamisjärjestelmän sertifikaatti on meidän toimialallamme ensimmäinen. 

Vastuullisuuden merkitys on korostunut viime vuosina ja sitä kautta meillä on useita mittareita, jotka määrittävät kykyämme saavuttaa asetetut tavoitteet. Yksi osa Better Tomorrow 2025 -vastuullisuusohjelmaamme on kiertotalouden periaatteiden noudattaminen, mikä on meille Sodexossa jo aivan arkipäivää. 

Lue myös:
Suomen laatupalkinto
QHSE Pro -valmennus