Tutustu Laatukeskuksen jäsenosioon

Kirjaudu jäsenosioon muokataksesi tietoja tai ostaaksesi verkkokaupasta jäsenhinnalla.

laatumedia

laatumedia

| 13.9.2021

Metsähallituksen Terhi Koipijärvi: ”Vastuullisuus on menestyksen lähtökohta nyt ja tulevaisuudessa”

Elokuussa alkaneeseen Laatukeskuksen kiertotalousarviointiin osallistuneen Metsähallituksen viestintä-, strategia- ja vastuullisuusyksikön johtaja Terhi Koipijärvi haluaa nostaa vastuullisuuden jokaisen yrityksen strategian ytimeen. 

Metsähallitus on yksi Laatuyhdistyksen uusista päättävistä yhteisöjäsenistä, ja Terhi Koipijärvi on Laatuyhdistyksen vastuullisuusryhmän jäsen. Koipijärvellä on lähes 30 vuoden kansainvälinen kokemus metsäsektorin ja -teollisuuden asiantuntija- ja johtotehtävistä. Hän on tehnyt pitkään töitä strategisen yritysvastuun puolesta sekä metsätaloudessa, että yritysmaailmassa laajemminkin. Hän on kirjoittanut aiheesta myös kaksi kirjaa yhdessä vastuullisuusasiantuntija Sari Kuvajan kanssa.

”Kun aloitin urani metsäalalla, ei ollut olemassa sanaa ’vastuullisuus’, eikä siitä juurikaan puhuttu. Nopeasti työelämässä aloittamisen jälkeen huomasin, ettei kaikki ollut kestävällä tasolla ja halusin tehdä asioita toisin. Alusta asti olen tunnistanut vastuullisuuden merkityksen kannattavaan bisnekseen” hän kertoo. 

Koipijärvi peräänkuuluttaa vastuullisuuden nostamista kaikkien yritysten ja organisaatioiden strategian lähtökohdaksi. Hänen mukaansa ajatus siitä, että vastuullisuus ja kilpailukyky eivät kulkisi käsi kädessä, on vanhentunut. 

”Vastuullisuus on globaali ja pysyvä megatrendi. Aluksi vastuullisuudessa keskityttiin päästöjen vähentämiseen ja yrityksen jalanjälkeen, nyt mitataan myös positiivista vaikuttavuutta, yrityksen kädenjälkeä.  Kuulen yhä sanottavan, että ensin yrityksen tulisi olla kannattava ja vasta sitten voi tehdä hyvää. Asia on kuitenkin päinvastoin. Vastuullisuuden tulisi olla jokaisen liiketoiminnan ytimessä, sillä ilman sitä ei ole mahdollisuutta menestyä pitkällä aikajänteellä”, Koipijärvi sanoo.

Vastuullisuuden ja kilpailukyvyn törmäyttäminen on herkullinen aihe, johon pureudutaan tulevan marraskuun Laatupäivässä. Tämän vuoden Laatupäivän paneelikeskustelu järjestetään nopean argumentoinnin Laatubattlena otsikolla Kilpailukyky ja vastuullisuus – mahdoton yhtälökö? Koipijärven lisäksi Laatubattlessa on mukana väittelemässä mm. Elon pääekonomisti Tiina Helenius.

Uutta puhtia kiertotalouden edistämiseen

Tänä päivänä kuluttajat ja rahoittajat vaativat yrityksiltä läpinäkyvyyttä ja vastuullisuus- ja kiertotalousasiat tulevat korostumaan merkittävästi kaikkien organisaatioiden toiminnassa. 

”Metsähallituksessa koimme, että nyt on oiva aika saada sparrausta ja asiantuntevaa apua kiertotalouteen liittyvissä teemoissa”, Koipijärvi sanoo. 

Metsähallitus osallistuu elokuussa alkaneeseen Laatuyhdistyksen ensimmäiseen dataan perustuvaan vastuullisuus- ja kiertotalousarviointiin. Arvioinnissa yritykset saavat globaaliin mittaristoon perustuvaa dataa vastuullisuudesta ja kiertotaloudesta sekä siitä, miten näitä teemoja yrityksissä toteutetaan. Osallistuvat yritykset sitoutuvat kahden vuoden seurantajaksoon, jossa säännöllisin väliajoin seurataan kehittymistä sekä sparrataan oikean suunnan varmistamiseksi. Arviointi perustuu kansainväliseen malliin, jota on käytetty kymmenissä tuhansissa yrityksissä kautta maailman. 

”Ulkopuolisen arvioinnin myötä saamme objektiivisen katsauksen toimintaamme. Erityisen arvokasta on se, että uusi alustamainen toimintatapa yhdistää erilaisia toimijoita toisiinsa. Ilman tällaista mallia yhteistyötä ei todennäköisesti syntyisi”, Koipijärvi kertoo. 

Lisäksi Koipijärvi odottaa, että arvioinnin kautta Metsähallitus pääsee kiertotalouden parhaiden käytäntöjen pariin ja kerryttää ymmärrystä esimerkiksi tuotteistamista ajatellen. 

On selvää, että niin kuluttajat, organisaatiot, vaikuttajat kuin sijoittajatkin edellyttävät yrityksiltä vastuullista ja läpinäkyvää toimintaa, joka rakentaa kestävää huomista. Vastuullisuus onkin tulevaisuuden kilpailukykyisen liiketoiminnan edellytys. Tutkittuun dataan yhdistettynä se kytkeytyy yrityksen numeeriseen tulokseen, strategiseen toimintaan ja parhaimmillaan avaa uuden ulottuvuuden oman liiketoiminnan menestyksekkääseen tarkasteluun.