Tutustu Laatukeskuksen jäsenosioon

Kirjaudu jäsenosioon muokataksesi tietoja tai ostaaksesi verkkokaupasta jäsenhinnalla.

0207 791 470

Vaihdenumeroon soittaminen kiinteän puhelinverkon liittymistä maksaa 0,0835 €/puh + 0,0691 €/min.
Mikäli soitto tulee matkaviestinverkon liittymästä veloitus on 0,0835 €/puh + 0,1669 €/min.

laatumedia

laatumedia

  • Avainsanat
| 2.11.

Maailman laatupäivää vietetään 12.11.2020

Maailman laatupäivää (World Quality Day) vietetään jälleen marraskuun toisena torstaina 12.11. Laatupäivä on kunnianosoitus kaikille niille, jotka ovat kehittämässä toimintaa ja varmistamassa kestävän tulevaisuuden meille kaikille. Maailman laatupäivää vietettiin ensimmäisen kerran vuonna 1989 eurooppalaisen laatuorganisaation EOQ:n (The European Organization for Quality) aloitteesta.

Laatu on kautta aikain tarkoittanut tehokkuutta ja tuottavuutta. Maailma on kuitenkin nykyisin kovin erilainen kuin Henry Fordin virtaviivaistaessa tuotantolinjojaan, eikä laadun käsite mahdu enää sille luotuun lokeroon. Laatu on tänä päivänä myös ennakoivaa riskienhallintaa, vastuullisuutta, läpinäkyvyyttä ja ketteryyttä, ja lävistää siten koko organisaation. Tulevaisuudessa näemme laatutyön nousevan entistä keskeisempään rooliin organisaatioiden kilpailukyvyssä.

Laadun kehittäminen ei ole kustannuskysymys, se on investointi. Laatuun panostaminen on kannanotto organisaatiolta, joka ei suostu horjumaan maailman myllerryksessä vaan haluaa tarttua ympäristönsä mahdollisuuksiin. Työntekijälle tämä tarkoittaa sitä, etteivät päivät täyty tulipalojen sammuttamisesta, vaan voimavarat ovat käytettävissä tuottavaan työhön.

Laatukeskuksen juuret ovat Maailman laatupäivääkin pidemmällä. Suomen Laatuyhdistys ry on teknillisen korkeakoulun professori Olli Lokin aloitteesta vuonna 1966 perustettu voittoa tavoittelematon yhdistys. Yhdistyksen kansallinen tavoite on menestyvä Suomi, joka perustuu mm. siihen, että Suomessa on jatkuvasti kasvava määrä johtamistaan ja toimintaansa pitkäjänteisesti kehittäviä organisaatioita. Alusta lähtien yhdistyksen toiminnassa korostettiin laatuasioiden laaja-alaisuutta puhtaan teknisyyden sijaan. Toiminta nähtiin laajasti koko organisaation asiaa edistävänä.

Tänä päivänä yhdistyksen jäseninä on lähes 400 suomalaista yksityisen ja julkisen sektorin organisaatiota ja sen toiminnassa on mukana tuhansia liiketoiminnan kehittäjiä ja vaikuttajia. Laatuyhdistys on järjestänyt EFQM-mallin (European Foundation for Quality Management) pohjalta Suomen laatupalkinto -arviointia vuodesta 1991 lähtien sekä vuodesta 2011 alkaen suureksi kansainväliseksi kilpailuksi kasvanutta Quality Innovation Award -kilpailua.

Yhdistys omistaa 100 %:sti Laatukeskus Excellence Finland Oy:n, joka tukee yhdistyksen toimintaa keskittymällä koulutuksiin ja asiantuntijapalveluihin. Yhdessä Ry sekä Oy kulkevat tuttavallisemmin nimellä Laatukeskus. Laatukeskuksen tavoitteena on menestyvä Suomi, jonka kilpailukyky on rakennettu kestävälle pohjalle. Tavoitteen saavuttaminen vaatii suomalaisten organisaatioiden toiminnan ja johtamisen laadun jatkuvaa kehittämistä, johon teistä jokainen voi vaikuttaa. Visiomme on menestyvä Suomi, ja saavutamme sen askel askeleelta, onnistuminen kerrallaan yhdessä jäsentemme ja asiakkaidemme kanssa.

Ilmoittaudu mukaan maksuttomaan Laatupäivän online seminaariin!