Tutustu Laatukeskuksen jäsenosioon

Kirjaudu jäsenosioon muokataksesi tietoja tai ostaaksesi verkkokaupasta jäsenhinnalla.

0207 791 470

Vaihdenumeroon soittaminen kiinteän puhelinverkon liittymistä maksaa 0,0835 €/puh + 0,0691 €/min.
Mikäli soitto tulee matkaviestinverkon liittymästä veloitus on 0,0835 €/puh + 0,1669 €/min.

laatumedia

laatumedia

Kai Mäenpää | 26.4.

Laatukeskuksen jaostoiminta - Ohjaako menneisyyden kylmä käsi toimintaamme?

Vastaako Laatukeskuksen jaostoiminta nuoremman sukupolven tarpeita vai ohjaako menneisyyden kylmä käsi toimintaamme? Omasta näkökulmastani näyttää siltä, että osa jaoksista näivettyy ja kamppailee ikääntymistä sekä jäsenkatoa vastaan.

Jos kuljemme aina samaa polkua, menetämme paljon uusia mahdollisuuksia. Mikäli ihminen ei olisi ollut kykenevä uusiutumaan asuisimme edelleen risumajoissa luunreunaa järsien.

Uusiutuminen ei välttämättä tarkoita vanhan hylkäämistä, vaan vanhaa hyvää voi rikastuttaa uusilla tuulilla. Tämä ajatus vahvistui, kun olin kuuntelemassa maaliskuun Q-Prof-tilaisuudessa mitä nuorempi sukupolvi odottaa työelämältä. Elämme globaalissa maailmassa, jossa vallitsee jatkuva informaatiotulva. Jos haluamme pärjätä tässä myrskyssä, toiminnalla pitää olla selkeä fokus. Tarvitaan tunnetta, läpinäkyvyyttä, merkityksellisyyttä ja mahdollisuutta osallistua päätöksentekoon.

Muutos on aina mahdollisuus!

Kun tarvitaan muutosta pelkät faktat eivät riitä. Ihminen toimii tunnepohjalta, jonka takia onnistuneeseen muutokseen tarvitaan aina aimo annos tunnevaikutteita.

Jokaisen muutoksen ytimessä täytyy olla ymmärrys siitä, mitä ollaan tekemässä ja kenelle. Kun tämän lisäksi kyetään aikaan saamaan wau-ilmiö, niin edellytys muutoksen onnistumiseen kasvaa moninkertaisesti. Mitä tällaisen onnistuneen muutoksen loihdinnassa tulisi huomioida?

  1. Sisällöllä on vaikutusta. Huomioidaan kuulijakunta kohderyhmälle sopivalla ja positiivisesti yllättävällä sisällöllä. Näin kuulijakunta kokee positiivisen ahaa-elämykseen, joka laajentaa omaa ymmärrystä. Parhaimmillaan negatiivisesta asiasta saadaan positiivinen yllätys.
  2. Osallistetaan kuulijakunta niin, että he kokevat jotain merkityksellisyyttä ja sellaista, mitä he eivät olisi uskaltaneet tai edes ajatelleet olevan mahdollista. Pyritään saamaan uusia ainutlaatuisia positiivisia ihmistenvälisiä aitoja kohtaamisia. Viedään kuulijat hieman epämukavuusalueen kautta onneen, jolloin saadaan tilaisuudesta vahva muistijälki aikaiseksi.
  3. Visualisointi. Valtaosa meistä ajattelee visuaalisesti jo ihan aivojen rakenteesta johtuen. Koska ymmärrämme visuaalisuutta paremmin, niin käytetään sitä myös hyväksi.


Tervetuloa mukaan osallistumaan ja seuraamaan kulttuurimuutosta tulevaan Benchmark-jaoksen laivaseminaariin 7.6.2019. Ilmoittautumiset täältä. Lue lisää jaostoiminnasta

Kirjoittaja Kai Mäenpää toimii valmentajana ja lisää hänen ajatuksiaan voi lukea osoitteesta www.leanthinking.fi