Tutustu Laatukeskuksen jäsenosioon

Kirjaudu jäsenosioon muokataksesi tietoja tai ostaaksesi verkkokaupasta jäsenhinnalla.

0207 791 470

Vaihdenumeroon soittaminen kiinteän puhelinverkon liittymistä maksaa 0,0835 €/puh + 0,0691 €/min.
Mikäli soitto tulee matkaviestinverkon liittymästä veloitus on 0,0835 €/puh + 0,1669 €/min.

laatumedia

laatumedia

| 13.11.

Arvioinnin huippupisteet kertovat Nordea Lifen toiminnan erinomaisuudesta

Nordea Henkivakuutus Suomi Oy (Nordea Life) sai tänä vuonna jo 25. kerran ulkoisen asiantuntija-arvioinnin perusteella jaetun Suomen laatupalkinnon. Palkinto luovutettiin Maailman laatupäivänä 12. marraskuuta. Yhtiön saavuttama pistemäärä on yksi EFQM-arviointien kautta aikojen parhaista tuloksista Suomessa. Se kertoo vahvaa viestiä yhtiön sitoutumisesta pitkäjänteiseen kehittämiseen.  

Toimitusjohtaja Pekka Luukkanen on syystä ylpeä ja kiittää koko henkilöstöään. Hänen mukaansa laatupalkintoa ei olisi voinut saavuttaa Ilman kaikkien sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin. Suorituskyvyn jatkuva parantaminen on vankalla pohjalla olevan yhteistyön tulos. 

Tavoitteista

- Tavoitteemme on olla uudistumiskykyisin ja modernein suomalainen henkivakuuttaja. Toimimme tietointensiivisellä alalla ja matkamme kohti erinomaisuutta alkoi vajaat kymmenen vuotta sitten. Teimme silloin strategisesti merkittävän päätöksen modernisoida käyttämämme tietojärjestelmä asiakaskokemuksen ja toiminnan laadun parantamiseksi. Uudistus valmistui loppuvuodesta 2016. 

Henkilöstöstä

- Meillä halutaan pitää osaajat talossa ja olemme siinä onnistuneet, koska vaihtuvuus on pientä. Yhtenä osoituksena viihtymisestä on sijoittuminen kärkeen Great Place to Work -tutkimuksessa. Esimerkiksi viime vuonna olimme tulosten valossa koko finanssialan paras työpaikka. Se kertoo, että tekemämme työ on tekijöidensä mielestä myös merkityksellistä.

Osallistamisesta

- Meillä on klassinen osallistamisen kulttuuri. Kutsumme ihmisiä yhteen pohtimaan, miten ratkomme liiketoiminnan haasteita ja ongelmia. Sieltä se erinomaisuus syntyy – ottamalla läpi koko organisaation henkilöstöä mukaan kehitysprojekteihin.

EFQM-arvioinnista

- Olimme vuonna 2015 vielä keskellä järjestelmäuudistusta, kun halusimme parantaa teknistä laatua ja uudistimme samalla koko laatuajattelun. Saimme ISO 9001 -laatusertifikaatin ja sitä kautta tuli ajatus osallistumisesta myös organisaation 360 asteen arviointiin.

- Jatkuva parantaminen oli syy, miksi lähdimme toteuttamaan EFQM-mallin mukaista arviointia. Prosessien kehittäminen on tärkeää, mutta siitä täytyy myös syntyä näkyviä liiketaloudellisia tuloksia. Onnistumista on kyettävä arvioimaan useilla eri mittareilla.

- Ennen laatupalkintoa saavutimme ensin kaksi kertaa neljä tähteä Recognised for Excellence -arvioinnissa. Mietimme sinnikkäästi koko ajan, mitä voisi tehdä vieläkin paremmin ja osallistuimme kolmannen kerran.  

- Meille tärkein lisäarvo on ulkopuolinen ja toimialariippumaton näkemys. Seuraamalla vain omaa raportointia ja mittareita, voi kriittisiä parannuskohteita jäädä huomaamatta. Kilpailukyvyn kannalta on keskeistä kyetä ohjaamaan tulevaa tekemistä, eikä vain katsoa taaksepäin jo saavutettuja tuloksia.

Laatupalkinnosta ja menestyksestä

- Palkinto saadaan sitä kautta, että organisaatio löytää parantamiskohteita, toimintaa kehitetään ja se tuottaa selkeää mitattavaa tulosta. Koko kansantaloudelle olisi todellakin hyväksi, jos saisimme enemmän organisaatioita osallistumaan näin laajaan kehittämisohjelmaan. Systemaattinen toimintamallien parantaminen luo pohjaa kansalliselle ja kansainväliselle menestykselle.

Nordea Henkivakuutus Suomi Oy on perustettu 1993. Yritys työllistää noin 150 henkilöä ja on alansa suurin toimija Suomessa. Markkinaosuus ensivakuutuksesta on noin 35 %. Vuoden 2019 vakuutustekninen tulos ennen veroja oli 177,22 miljoonaa euroa.

Lue tiedote Laatupäivän palkintojenjakotilaisuudesta

Lue lisää Suomen Laatupalkinnosta ja ulkoisesta arvioinnista