Tutustu Laatukeskuksen jäsenosioon

Kirjaudu jäsenosioon muokataksesi tietoja tai ostaaksesi verkkokaupasta jäsenhinnalla.

Hei! Voimmeko auttaa? Jätä viesti, niin otamme yhteyttä Sinuun.
0207 791 470

Vaihdenumeroon soittaminen kiinteän puhelinverkon liittymistä maksaa 0,0835 €/puh + 0,0691 €/min.
Mikäli soitto tulee matkaviestinverkon liittymästä veloitus on 0,0835 €/puh + 0,1669 €/min.

metsä fibre

metsä fibre

Metsä Fibrelle kunniaa laatutyöstä

 

Vuonna 2012 Metsä Fibren tekemä laatutyö sai tunnustuksen, kun se pokkasi voiton Excellence Finland -kilpailussa. Voitto tuli Suomen kaikkien aikojen korkeimmalla kokonaispistemäärällä. Kolme vuotta myöhemmin menestys sai jatkoa, kun Metsä Fibre palkittiin kansainvälisessä EFQM Excellence Award -kilpailussa Brysselissä lokakuussa 2015.

 

– Vuonna 2012 saatu menestys istutti kipinän koko organisaatioon. Halusimme lähteä tavoittelemaan seuraavaa tasoa. Tämä tarkoitti kansainvälistä EFQM Excellence Award -kilpailua vuonna 2015, aloittaa Metsä Fibren laatujohtaminen-prosessista vastaava tuotekehitysjohtaja Ursula Lumme.

Brysselissä lokakuun lopulla järjestetyssä gaalassa Metsä Fibre nappasi EFQM Excellence Award finalist -palkinnon.

– Tiesimme olevamme 15 parhaan joukossa. Lopulta olimme yksi niistä, joka pokkasi finalisti-palkinnon, kertoo Lumme. – Voimme olla todella tyytyväisiä lopputulokseen, vaikka ihan kärkikahinoihin emme nyt yltäneetkään. Olemme oikealla tiellä ja lähdemme tähtäämään kohti seuraavaa tasoa. Pienillä asioilla saamme parannettua toiminnan laatua entisestään.

Lumme muistuttaa, että tavoitteet pitää olla aina korkealla.

– Tärkein tavoite on kuitenkin kehittää toimintaa ja saada laadukasta palautetta.

EFQM Excellence Award -kilpailua varten Metsä Fibre kokosi kattavan toiminnan kuvaus -dokumentin. Sen pohjalta seitsemän hengen arviointitiimi saapui Suomeen arvioimaan yrityksen toimintaa. Viikon aikana he haastattelivat kasvotusten reilu sata henkeä.

– Kansainväliset arvioijat toivat tässä oman lisämausteensa. Pitää olla rohkea, että päästää vieraan tarkastelemaan toimintaa näinkin läheltä. Ulkopuolisen arvioi on kuitenkin valtava etu, sillä siinä saadaan paljon uutta, laadukasta, palautetta. Itse on usein omassa ”hiekkalaatikossaan”, jossa ei näe niin kirkkaasti omia kehityskohteita.

Lumme kannustaa myös muita organisaatioita hyödyntämään tätä mahdollisuutta.

– Tämä on mieletön mahdollisuus. Koimme, että saimme paljon enemmän kuin mitä laitoimme paukkuja. Samalla tämä toi työntekijöillemme lisädraivia ja polttoainetta toiminnan kehittämiseen. Nyt koko yritys ymmärtää, että kehittäminen on jokaisen metsäfibreläisen asia. Huomasimme, ettei kukaan halua olla heikoin lenkki.

 

Matka, joka ei lopu koskaan

 

EFQM-mallia hyödyntävät yritykset puhuvat 5-10 vuoden laatumatkasta. Maaliin ei ole oikotietä, vaan matkaan kuuluu uusien toimintatapojen luomista, niiden jalkauttaminen organisaatioon ja esimerkiksi kilpailuihin osallistumista.

– Me olemme tehneet matkaa jo kymmenisen vuotta. Tuskin koskaan pääsemme lopullisesti maaliin, sillä aina voi kehittää lisää, muistuttaa Lumme. - Uskomme osallistavaan otteeseen. Koko henkilökunta tulee osallistaa kehitystyöhön. Jos me pyydämme ehdotuksia, on tärkeää antaa vastapallo. Jokaisen tulee kokea, että ehdotukset otetaan tosissaan.

Lumme korostaa, että laatuajattelu ei kuulu omaan siiloonsa, vaan sen tulee olla sisäänajettuna laajasti koko firmaan.

– Meillä johto on hyvin sitoutunut laatujohtamiseen. Emme voi jäädä vanhoihin toimintamalleihin kiinni, vaan toimintaa viedään koko ajan eteenpäin. Tarvitaan jatkuvan parantamisen mallia, jossa korostuu todellinen sitoutuminen.

– Tärkeää on osallistaa työntekijöitä ja vastata kehityspyyntöihin.

 

Kuvateksti: Palkinnon kävi pokkamaassa talousjohtaja Mikael Westerlund Brysselin Automuseossa järjestetyssä gaalatilaisuudessa.