Tutustu Laatukeskuksen jäsenosioon

Kirjaudu jäsenosioon muokataksesi tietoja tai ostaaksesi verkkokaupasta jäsenhinnalla.

Hei! Voimmeko auttaa? Jätä viesti, niin otamme yhteyttä Sinuun.
0207 791 470

Vaihdenumeroon soittaminen kiinteän puhelinverkon liittymistä maksaa 0,0835 €/puh + 0,0691 €/min.
Mikäli soitto tulee matkaviestinverkon liittymästä veloitus on 0,0835 €/puh + 0,1669 €/min.

canon

canon

Jokaisen dna:ssa

”Viimeisen vuosikymmenen aikana yrityksemme toiminnassa on harpattu valtava loikkaus eteenpäin. Asioita on alettu tekemään mahdollisimman yksinkertaisesti ja kerralla oikein. Jokaisen rooli on korostunut matkalla”, aloittaa Canonin kehitysjohtaja Jaakko Muilu.

Helsingin Munkkivuoressa huokuu positiivinen henki. Kuvaamiseen, tulostukseen ja digitaaliseen painamiseen liittyviä tuotteita myyvän Canonin pääkonttorissa laatuajattelu on ehditty istuttaa syvälle. Se on osana johtamista ja osana jokaisen canonilaisen arkea. Näin ei ole kuitenkaan ollut aina, vaan huomattava muutos on tapahtunut viimeisen vuosikymmen aikana.

– Lähdimme liikkeelle tilanteesta, jossa laatuajattelu kuului vain ylimmälle johdolle. Vuosien varrella koko organisaation asenne kääntyi ympäri, aloittaa Canonin kehitysjohtaja Jaakko Muilu.

Laatuajattelu on nyt jalkautunut läpi organisaation. On ymmärretty jokaisen rooli koko organisaation palapelissä.

- Laatu ei ole meillä enää ainoastaan laatupäällikön asia, vaan jokaisen dna:ssa. Kaikki pohtivat omaa työtä ja laadun merkitystä siinä.

Valtavalla draivilla

– Lähdimme hakemaan asioihin tehokkuutta ja keskityimme toiminnan kehittämiseen. Asiat tehtiin nyt mahdollisimman simppelillä tavalla ja mahdollisimman oikein kerralla. Tässä on laatuajattelulla valtava merkitys.

Canon on toiminut Laatukeskuksen yhteistyökumppanina vuodesta xx. Kumppanuus on ollut avaintekijä laatuajattelun jalkauttamisessa. Samalla matkaan on tarttunut konkreettisia työkaluja, joiden avulla voidaan esimerkiksi jatkuvasti löytää hukan aiheuttajia.

– Tavoitteenamme on ollut alusta lähtien tukea laadun kehitystä Suomessa koko organisaation voimin.

Merkittävimmäksi muutosvaiheeksi laatutyössä Muilu kertoo osallistumisen Laatukeskuksen Excellence Finland -kilpailuun vuonna 2011.

– Valmistauduimme kilpailuun vuoden päivät. Uudistimme laatudokumentaation sekä laatukäytännöt. Tämä matka muutti laatuajattelumme suunnan.

Kilpailu sai aikaan uudenlaisen draivin canonilaisissa.

– Saimme koko organisaation hyvään fiilikseen. Laatuajattelussa tapahtui merkittävä harppaus läpi organisaation. Ymmärsimme paremmin laadun merkityksen kokonaisuuden johtamisessa ja yrityksen suorituskyvyn parantamisessa.

Muilu toivoo, että jokainen organisaatio ymmärtäisi saman.

– Laatu kuuluu kaikille. Se kuuluu jokaiseen organisaatioon toimialasta riippumatta. Se on avain toiminnan tehostamiseen oli kyseessä sitten mikä tahansa organisaatio ja minkälaiset prosessit.

Verkostot kaiken a ja o

Muilu alleviivaa myös verkostojen tärkeyttä. Yhteistyö Laatukeskuksen kanssa on kartoittanut verkostoja ja mahdollistanut tutustumisen muihin organisaatioihin. Silmät ovat avautuneet.

– Yhteistyön myötä olemme saaneet hienoja kontakteja, jotka ovat tuoneet lisäarvoa myös omaan liiketoimintaamme.

Muilu muistelee lämmöllä 90-luvulla käytyä laatupäällikkö-koulutusta.

– Joka vuosi tapaamme saman ryhmän kesken edelleen. Istumme alas ja vaihdamme ajatuksia. On ollut hyödyllistä katsoa talon ulkopuolelta, mitä muut ovat oppineet ja tehneet. Sama koskee jokaista meidän laatupäällikköä.

Yhteistyön myötä myös muut canonilaiset ovat voineet käydä laajentamassa näkökulmaansa Laatukeskuksen järjestämissä tilaisuuksissa.

Olemme päässeet hyödyntämään laajasti myös Laatukeskuksen osaamista. Laatukeskus on käynyt puhumassa meidän tilaisuuksissa, joissa koko henkilöstöämme on perehdytetty laatuasioihin tietoiskujen myötä. Sitä kautta sanoma on jalkautunut. 

(Canon pähkinänkuoressa)

Suomessa noin 380 henkeä työllistävällä Canon Oy:llä on neljä vankkaa tukijalkaa: kuvantamisen ratkaisut, tulostuksen- ja informaationhallinnan ratkaisut, digitaalisen painamisen ratkaisut sekä lääketieteen ratkaisut. Canonin toimintaa ohjaa Kyosei-yritysfilosofia, joka merkitsee elämistä ja työskentelyä yhteisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Canonilla se ulottuu tuotekehityksestä ja tuotannosta ihmisten ja tuotteiden väliseen vuorovaikutukseen sekä vastuuseen ympäristöstä. Canonin toiminta on sertifioitu ympäristön (ISO 14001), laadun (ISO 9001) ja tietoturvan (ISO 27001) osalta.