Ajankohtaista

Fujitsu Finland Oy voitti Excellence Finland -palkinnon
 

Suomen Tasavallan presidentin Sauli Niinistön allekirjoittama kunniakirja luovutettiin Excellence Finland -kilpailun voittajalle Finlandia-talossa pidetyssä palkintoseremoniassa Maailman laatupäivän yhteydessä.

– Olemme palkinnosta tavattoman ylpeitä. Suomen laadukkaimpien it-palveluiden rakentaminen ei ole ollut nopeuskilpailua, vaan palkinto on tunnustus 20 vuoden mittaisesta määrätietoisesta laatutyöstä, kommentoi Fujitsu Finlandin toimitusjohtaja Lasse Rautio.

Excellence Finland -kilpailu on yritysten ja muiden organisaatioiden välinen kilpailu, joka kannustaa osallistujia liiketoiminnan ja kilpailukyvyn systemaattiseen kehittämiseen. Osallistujille kilpailu on samalla koko toiminnan kattava ulkoinen asiantuntija-arviointi, joka perustuu EFQM Excellence -malliin. Suomen Laatuyhdistys ry on järjestänyt kilpailun vuodesta 1991 alkaen.

– Suomalaisen huippulaadun kärki on korkealla, mutta kapea. Tarvitsemme yhä enemmän Fujitsun kaltaisia organisaatioita, jotka pyrkivät määrätietoisesti erinomaisuuteen ja ovat tästä ylpeitä. Tarvitsemme vahvempaa tahtotilaa, joka syntyy avoimesta keskustelusta, kannustuksesta ja vahvoista verkostoista, peräänkuuluttivat palkinnon jakaneet Valtiokonttorin toimitusjohtaja Timo Laitinen ja Suomen Laatuyhdistys ry:n toimitusjohtaja Tani Järvinen.

 

EXCELLENCE FINLAND 2014 VOITTAJA

Excellence Finland -kilpailun 2014 voittaja on Fujitsu Finland Oy, jolle Excellence Finland voiton lisäksi myönnettiin kansainvälinen EFQM Recognised for Excellence -tunnustus viidellä tähdellä.

Lisäksi EFQM Recognised for Excellence -tunnustus neljällä tähdellä myönnettiin seuraaville organisaatioille:

Ammattiopisto Luovi
Oy Botnia Mill Service Ab

Riistavuoren monipuolinen palvelukeskus, Helsingin kaupunki
HKL-Raitioliikenne, Helsingin kaupunki
Helsingin kaupungin tarkastusvirasto, Helsingin kaupunki


EFQM Recognised for Excellence -tunnustus kolmella tähdellä myönnettiin seuraaville organisaatioille:

Etu-Töölön lukio, Helsingin kaupunki
Helsingin kaupungin rakennusvirasto, Helsingin kaupunki
Helsingin kaupungin Työterveyskeskus, Tyke

Suomalaisia toimijoita moititaan teknisyydestä ja ujoudesta

Maailman laatupäivässä esiintyneet suomalaiset talouselämän vaikuttajat olivat yksimielisiä siitä, että suomalaisen kilpailukyvyn edistämistä hidastavat julkisen ja yksityisen sektorin johtamisongelmat. Puhujien mukaan nämä näyttäytyvät vääriin asioihin keskittymisellä ja rohkeuden puutteena.

Suomalaiset organisaatiot esimerkiksi rakentavat teknisiä ominaisuuksia korostavia brändejä sen sijaan, että keskittyisivät asiakaskokemuksen kehittämiseen. Lisäksi tuotanto on yleisesti erotettu tuotekehityksestä, mikä vaikeuttaa laatutyötä. Johtajilla on myös haasteita rakentaa luovuutta ruokkivia ympäristöjä, joissa syntyneet ideat ja parannusehdotukset viedään tuotantoon.  

Vaikka keskustelu oli paikoin kriittistä, myönnettiin suomalaisilla olevan omat vahvuutensa. Viennin veturiksi ehdotettiin luotettavuutta, jota tukevat korkea koulutustaso, tasa-arvo, rehellinen arvopohja ja turvallinen ympäristö. Näitä vain pitäisi rohkeasti tuoda esiin.

 

Lisätietoja:

Suomen Laatuyhdistys ry
Tani Järvinen, toimitusjohtaja
tani.jarvinen@laatukeskus.fi
www.laatukeskus.fi

 

Tulostettava sivu

YHTEYSTIEDOT

LAATUKESKUS
EXCELLENCE FINLAND
Keilaranta 16
02150 ESPOO
Tel  +358 207 791 470
e-mail info@laatukeskus.fi

VISIOMME

Kansallinen tavoitteemme on menestyvä Suomi, joka perustuu mm. siihen, että Suomessa on jatkuvasti kasvava määrä johtamistaan ja toimintaansa pitkäjänteisesti kehittäviä organisaatioita. Johtamistaan ja toimintaansa kehittävät yhteisöt ovat muita valmiimpia reagoimaan ympäristön muutosten vaatimuksiin.

ARVOMME

Erinomaisuus. Olemme erinomaisuuden lipunkantaja Suomessa. Kehitymme ja kehitämme muita kohti erinomaisuutta. Verkostoituminen. Toimimme aktiivisena verkostojen rakentajana niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Toimimme myös Suomen viestinviejinä kansainvälisesti laatuasioissa. Rehellisyys. Rehellisyys, oikeudenmukaisuus ja läpinäkyvyys ovat meillä vakiintuneita toimintatapoja, joista emme tingi.
Hyvinvointi. Osaava, motivoitunut ja iloinen henkilöstö on erinomaisen toimintamme perusedellytys. Luomme toiminnallamme hyvinvointia myös ulospäin.